
Guvernul va stabili marți un calendar al acțiunilor necesare pentru alegerea președintelui României în anul 2025.
Hotărârea adoptată de Guvern ia în considerare decizia Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024, și se referă la dispozițiile OUG 1/2025, care reglementează măsurile pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și a alegerilor locale parțiale.
Potrivit hotărârii, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025, la ora 7:00, în ajunul alegerilor.
Votul în țară va avea loc pe 4 mai, începând de la ora 7:00 și încheindu-se în aceeași zi la ora 21:00. Programul de vot poate fi extins până la ora 23:59, dacă la ora 21:00 există alegători la secția de votare sau în afara acesteia care doresc să își exprime votul.
Vot restrâns în Diaspora
În Diaspora, prima din cele trei zile de vot va începe pe 2 mai, la ora 7:00, și se va încheia pe 4 mai, la ora 21:00 (ore locale, respectiv, orele de vară ale României, după caz).
Pe 17 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a explicat motivele pentru care Guvernul a decis să scurteze perioada de vot pentru românii din Diaspora.
“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în raport cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a depus eforturi suplimentare corecte și necesare pentru a facilita votul românilor din Diaspora”, a declarat premierul, întrebat despre reducerea timpului de vot în străinătate.
Ciolacu a adăugat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, explicând că aceasta a fost motivarea oferită de inițiatori.
Premierul a subliniat totodată că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.
Întrebat de ce a fost luată o astfel de decizie la trei luni înainte de alegerile prezidențiale reluate, Ciolacu a declarat că “România are o excepție care nu există în alte state democrate”.
Cu toate acestea, deoarece opoziția consideră acest lucru o răzbunare, ținând cont că la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, Marcel Ciolacu a obținut un număr redus de voturi, acesta a afirmat că este dreptul opoziției să aibă opinii.
Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG privind organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol precizează că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7:00 și se încheie la ora locală 21:00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21:00”.
Acest articol, introdus la sugestia Autorității Electorale Permanente, impune o politică care discriminează alegătorii din anumite țări, afectând dreptul acestora la condiții egale de vot și creând premisele favorizării anumitor candidați. Stabilirea unui regim diferit de închidere a secției de vot față de vineri și sâmbătă, când secțiile se închid la ora locală 21:00, generează confuzie în rândul autorităților electorale și alegătorilor.
Nu există o justificare logică pentru introducerea unui astfel de amendament, iar aplicarea acestuia va conduce la situații absurde în practică.
În plus, motivația acestei modificări rămâne neclară: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu explică acest lucru, iar partea introductivă a OUG nu justifică necesitatea unei astfel de măsuri.
Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului reiese că decizia a fost luată pentru a nu influența rezultatele votului “atunci când acesta s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care se află la vest de România, pe fusurile orare aferente”, precizează Expert Forum într-un comunicat.
“Nu este clar când aceste reguli de desfășurare a alegerilor au devenit problematice, având în vedere că au fost în vigoare de ani de zile. Până acum, acest subiect nu a fost pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice motivul propunerii acestui amendament, care ar putea limita opțiunile alegătorilor de a-și exercita dreptul de vot. Spre exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor putea vota duminica (ziua principală de votare) doar timp de 4 ore, de la 7 la 11. De asemenea, alegătorii din anumite țări, precum Marea Britanie, unde se află un număr semnificativ de alegători, vor avea un program de vot mult mai scurt. Guvernul a extins, însă, votarea în ziua de vineri, astfel că aceasta va începe de la ora 7 în loc de ora 12. Totuși, vineri este zi lucrătoare, ceea ce nu oferă alegătorilor oportunități egale de a-și exprima votul”, se menționează în comunicatul Expert Forum.
Datele statistice de la alegerile anterioare arată că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.
Expert Forum subliniază, de asemenea, modificările privind componența birourilor electorale, introduse prin art. 3 (4) din OUG, care stipulează că pentru completarea birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procesele specificate pentru BEC la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectiv alin. (6), dacă există locuri disponibile. În această primă fază, birourile se completează cu câte un reprezentant din fiecare partid parlamentar, iar în faza a doua, cu reprezentanți ai formațiunilor politice care nu sunt reprezentate în Parlament și au propus candidatul.
În cazul partidelor neparlamentare, se va trasa la sorți partidele care vor intra în biroul electoral, în limitele numărului total de membri. Amendamentul nu este justificat și modifică un element esențial al legislației electorale cu puțin timp înainte de alegeri, contrar standardelor impuse de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.
Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului de formare a birourilor electorale, afectate de interesele de moment ale partidelor aflate la putere”.
Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor politice parlamentare – unele dintre ele pot să nu aibă nici măcar candidați desemnați la alegerile prezidențiale.
Formarea birourilor electorale județene și a celor de la secțiile de votare se face din reprezentanți ai formațiunilor politice care au propus candidați, în timp ce procedura reglementată de OUG se referă la pașii de formare a BEC, care stipulează realizarea completării în primul rând cu reprezentanți ai partidelor politice parlamentare și apoi cu cele neparlamentare.
“Dacă facem un calcul simplu, există riscul ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la nivelul secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, exact câte partide parlamentare există (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). Menționăm și faptul că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm să se păstreze formula actuală de completare a birourilor electorale, prevăzută în Legea 370/2004 și nu cea adoptată prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se afirmă în comunicatul Expert Forum.